vriendschappen van vroeger en depressies

Toen ik vorig jaar voor de keuze stond naar welk hbo ik zou gaan, was de keuze voor mij niet zo moeilijk. De opleiding die ik wilde doen, bevindt zich op drie plekken in het land en ik koos voor die ene met niet de langste, maar ook niet de kortste reisafstand. Waarom vragen mensen mij weleens. Ik vertelde hen eigenlijk altijd maar deels de waarheid, ‘deze school voelde het beste en iedereen was zo vriendelijk’. Tot gisteren, toen vertelde ik de waarheid.

Ik heb op mijn nieuwe school nooit verteld over mijn verleden. Niet over de angsten, over de depressie en ook niet over het automutileren. Het is zeker niet dat ik mij hiervoor schaam, alles behalve dat, maar het voelde voor mij niet van belang. Het gaat er immers niet om wie en hoe ik was, het gaat erom wie ik erdoor geworden ben en die weg er naartoe, doet er niet altijd toe.

Toch ben ik blij dat ik er nu over heb gepraat met een vriendin van school. We hebben het gehad over vriendschappen van vroeger en zij begon zelf over een vriendin die depressief was. Zo kwam het balletje aan het rollen en vertelde ik over ‘die tijd’. Hoe ik mij vaak niet goed genoeg voelde, mede door de vriendschappen die niet zo echt leken als ik dacht. Het deed mij goed om te horen hoe zij haar vriendin altijd is blijven steunen.

Ik wil niet zeggen dat ik slechte vriendinnen had. Alles behalve dat, ik zie ze nog steeds weleens en dan is het gezellig. Ik vergeet weleens met hoeveel ik hen opzadelde. Gedachten en opmerkingen waar zij nog minder mee konden dan ik. Ik neem ze dan ook zeker niets kwalijk op dat vlak. Wat mij wel nog steeds dwars zit, is dat ze achter mijn rug om vaak afspraken. Want als ik jullie één tip mag geven, als je een vriendinnengroepje van vier bent, is het niet tof om met zijn drieën af te spreken. Helemaal niet als die vierde persoon depressief is.

De vriendin waarmee ik hierover sprak, gaf juist aan dat zij ook niet veel heeft geholpen met het psychische gedeelte. Dit kun je als vriendin vaak ook niet, op interesse tonen na dan. Maar je kunt juist leuke dingen gaan doen, iemand er op uit nemen.

Ik ben er trots op dat ik erover heb gepraat en ook al is het niet alles, het is meer dan genoeg. Het was verder ook zeker een ontzettend fijne dag. We hebben een aantal leuke dingen gedaan en het was erg gezellig!

5 gedachtes over “vriendschappen van vroeger en depressies

  1. Heel moedig verhaal. Er rust ook best wel vaak meningen over mensen met een depressie. Maar soms zijn hun juist het meest gemotiveerd. Ik had ook iemand in de klas die daar last van had. Zij was super gemotiveerd. Het is voor anderen alleen soms lastig om ermee om te gaan omdat je zelf niet kan inleven in de persoon. Dat is heel lastig. Waarom je vriendinnengroepje je niet meevroegen kun je vast en zeker wel vragen. Het belangrijkste is dat je gewoon met hun blijft praten. Ook al schrijf je dat ze vast niks mee konden, maar dat ze een luisterend oor bieden, vind ik al heel lief.

    Liked by 1 persoon

Ideas are like assholes. Everybody has one. Tell me yours ;)

